gravatar

Sumpah MAMA, Bukanku Sengaja!

Assalamualaikum, salam sejahtera.. kepada anda semua, moga bahagia....


Pergh, terbaik jugak kan sekali sekala start entry dengan nasyid.. Apapon entry kali ini bakal menyingkap segala misteri yang belom sempat terungkap pada masa lalu. Satu kisah benar yang bukan ditambah dengan imej-imej janaan komputer yang terkini. Satu pengakuan berani mati, kepada insan yang aku sanjungi. Benar, aku tak bohong (ala-ala lagu Bila Rindu Ruffedge tuh).

Entry ini sebenarnya ditujukan khas buat seorang pensyarah aku yang agak kool. Kami menggelarkan beliau MAMA. Nama beliau ialah Zuraidah Abdul Rahman. Diharap jika beliau terbaca entry ini, beliau akan memahami keadaan yang telah berlaku 5-6 tahun yang lalu.

Sekelumit penerangan mengenai beliau. Beliau ialah seorang superwoman bagi aku. Wanita yang power dalam karier yang beliau ceburi (mengajar le nih), seorang profesor madya, dan juga ilmuan yang memang hebat. Oh, umur beliau rasanya dalam lingkungan 60an la kot. 

Beliau adala seorang yang sangat strict tentang peraturan. Pantang beliau ialah orang yang lambat datang kelas. Hobi beliau adalah mambuat kelas diwaktu pagi! Ini memang masalah negara la bagi aku. Beliau patut faham yang bahawasanya manusia itu unik, tak semua orang adalah morning person (aku nih kelawar malam, mana nak ngam dgn rules nih). Beliau juga suka target insan-insan yang suka duduk barisan belakang sekali dalam kelas apabila tiba sesi soal jawab bermula. Kalau aku yang kena soal, macam nak mampos rasanya kalau takbleh jawab. 

Ye lah, aku ni bukanlah intelek sangat macam orang lain. Pelajar cukup makan je nih. HAHA. Kisah ini bakal mengungkap misteri kenapa aku suka duduk belakang dalam kelas.

Pada satu pagi nan indah lagi syahdu, aku terbangun awal gara-gara ada mamat jadah mana ntah merempit dalam kampus. Bunyi motor dia macam gampang punya bingit. So, dengan gaya Collin Farrel aku bersiap. T-shirt biasa + seluar jeans kegemaran, lengkap dengan seputung rokok ditangan persis macho la gayanya aku pagi tersebut.

Berdesup aku breakfast kat foodcourt kampus. Roti telur banjir aku rasa. Then, aku diantara orang yang paling awal sampai ke kelas. "Duduk depan la harini, nampak la ko datang awal." detik hatiku. 

Kelas dah start bising, orang dah makin ramai. Aku tak ingat pulak la sapa insan yang duduk disebelah aku pada waktu tersebut. Tepat pukul 9.00pagi, MAMA pun masuk. Diberinya salam, disambut dengan girang oleh aku dan rakan-rakanku. Ceria betul beliau pagi tersebut persis kanak-kanak yang dapat breakfast koko krunch lagaknya. 

Beliau berdiri ditengah-tengah kelas, sambil merenung jauh kebelakang kelas. Lantas beliau mengeluarkan ayat keramat beliau.. "Mana Terjun?". Semua diam. Belom sempat sesiapa bersuara, beliau sambung lagi " Ni lah yang saya marah ni, suka sangat nak ponteng kelas saya, lepas tu bagi alasan macam-macam. Kamu bagitau dia, suruh dia jumpa saya nanti, saya akan ban dia dari peperiksaan akhir."

Sejurus itu, semua mata yang ada dalam kelas tersebut menjuruskan pandangan mereka kepada aku. Aku merasa seperti pelakon pujaan yang namanya baru saja disebut menang anugerah bintang popular.

"Err.. MAMA, saya kat depan ni haaa." Beliau sedikit terperanjat, "Ada pun! Saya tak nampak tadi, selalukan awak kat belakag sana tu. Confius saya." ujar beliau.

Dan mulai detik tersebut, aku berjanji pada diriku tidak akan sekali-kali lagi menjejakkan kaki ke barisan hadapan. Aku tidak sanggup membuat pensyarah aku salah anggap kepadaku. Aku tahu mereka semua rindu tengok aku dibarisan belakang. Ala-ala tembok pertahanan pejuang yang gagah di belakang sana tu.  


















Dan MAMA(@ pensyarah-pensyarah yang lain), jika kamu rindukan aku.. pandanglah kebelakang sana, aku pasti sentiasa disitu.. menunggu ilmu dari kalian berdesup kedalam saraf otakku.

 

gravatar

Lain kali pakailah baju yang striking seperti jersey Barcelona kaler kuning fluorescent. Baru senang orang nampak.

gravatar

oh, hang kan tau aku tak boleh pakai jersii pegi kelasss

gravatar

ko pakai kopiah ke lam clas?
ahhaahhaa