gravatar

Gua dan KERJA!



Semua orang kena kerja. Kalau tak kerja, macam mana nak hidup? Lainlah kalau gua ni ada kerabat-kerabat Sultan, buleh le agaknya sebulan dapat elaun dua tiga ribu. Nak-nak pulak kalau gua kerabat Sultan Brunei, peh.. memang masyuk habis. Tapi apakan daya, gua bukan dari golongan yang terpilih seperti mereka-mereka itu. Oleh itu, gua kena kerja.

Amat sedikit gua rasa manusia yang rasa pendapatan mingguan/bulanan/tahunan mereka tu cukup. Bill Gates pon masih tak cukup-cukup duit gamaknya. Kalau masyarakat marhain macam gua, dah sah-sah gaji tak penah cukup. Semua benda nak lebih, semua benda tak cukup.

Bila dah kerja tu, banyak orang pulak yang tak happy dengan kerja dia. Ada yang kata kerja banyak, luar bidang, kena buat kerja orang lain, terpaksa ganti orang, jadi kuli bos, dan macam-macam lagi.

Gua? Gua memang dah terang-terang kerja gua diluar bidang pengajian gua. Nak-nak pulak baru-baru nih kena buat kerja baru yang memang haram J gua tak tahu langsung. Gua kena kerja stail-stail lawyer, blajar bahasa-bahasa lawyer. Peh, Gila.

Apa yang gua nak cakap kat sini, gua memang dah muak dengan kerja-kerja opis korporat nih. banyak politik tak tentu pasal. lagi banyak politik dari kes isu royaliti minyak kelantan. Gua tak minat, gua tak bekenan. Tapi apakan daya, gua kena kerja sebab nak bagi anak bini makan.

Gua tengah berusaha untuk totally tukar bidang kerja. Gua nak kerja yang jenis kalau gua pulun lebih, gua dapat lebih. Tapi gua tak minat la jenis-jenis MLM. Bukan jiwa gua. Gua cuma harap gua boleh keluar dari dunia korporat ni secepat mungkin.

Tapi, andai kata gua terpaksa kerja kat sini sampai gua mati, atas sebab-sebab yang memang tak masuk akal, gua redha la. Cuma gua nak pesan, kalau benda jadi macam ni, confirm gua akan jadi ala-ala mayat hidup. Hidup gua dah takde fun-fun lagi dah. Boleh membawak kearah mudarat.

Untuk member-member gua, kalau korang still susah nak jumpak gua, tak kira di majlis-majlis keramaian @ kenduri kawen, reunion-reunion mana-mana, get together punya majlis, dah sah-sah la gua masih lagi stuck kat dunia korporat nih.

HELP ME!